Tillbaks till verkligheten

Efter ungefär två veckors semester här i L.A så var det dags att släpa sig iväg till skolan igen, fast i ärlighetens namn så såg jag mest fram emot att börja ingen, det var ju ändå därför jag åkte hit. College är lite annorlunda jämfört med högskola hemma i Sverige. För att ta det lite snabbt så går det till ungefär såhär. Varje kurs du läser är värd olika många credits (poäng typ) och varje termin så måste det sammanlagda värde av alla de kurser du läser vara minst 12 credits. Dom brukar säga att en credit är en timmes lektionstid på skolan. Så i måndags när jag skulle börja skolan var jag uppsatt på 3 kurser, vilket resulterade i bara 10 credits, två för lite alltså. Om ni kommer ihåg så fick jag precis när jag kom hit till USA göra ett par engelska och matte tester för att dom skulle se vilken nivå jag låg på. Engelskan gick bra men matten gick ju åt skogen så jag är tvungen att läsa fyra mattekurser under två år här på skolan, det innebär alltså en mattekurs varje termin, "bla bla någonting 53b" heter den kursen jag måste läsa först. Men jag hade otur och alla klasser för den här kursen var redan fulla den här terminen (En kurs har många olika lektionstillfällen varje vecka, med olika lärare på olika tider. Så två elever kan läsa samma mattekurs men ha olika lärare och ha lektion vid olika tillfällen i veckan. Så är det med alla kurser här på skolan). Så i och med detta hade jag hade två alternativ att välja mellan.
1) Strunta i att plugga matte den här terminen, hitta en annan kurs jag kan läsa, få mina 12 credits och komma hit under sommarlovet ett vinterlovet för att läsa matten då istället.
2) Springa runt till dom matteklasser som passar mitt schema se söt och snäll ut och fråga läraren om han eller hon kunde låta mig få vara med i klassen, och på så sätt få mina 12 credits denna termin.
Nu finns det ju inte en chans i världen att jag skulle sätta mig i en skolbänk under något av mina lov så jag bestämde mig för alternativ nummer två! Detta blev alltså mitt mål med måndagen, att komma in i en matteklass. Dom andra tre kurserna jag har är alla på tisdagar och torsdagar och dom är jag redan med i så behöver inte oroa mig för dom.
Så, måndag morgon och det var dags för operation mattekurs. jag kollade igenom mitt schema och såg att jag hade fem olika klasser som jag kunde försöka komma in på, varvid den första började 07:45. Klockan 06:50 stod jag vid busshållplatsen och väntade, och väntade, och väntade lite till men ingen buss dök upp. När klockan blivit 07:20 gav jag upp och gick hem igen, och vips, en lektion borta, Fyra av fem kvar. Nästa gång jag gick till bussen så hade den faktiskt artigheten att dyka upp som planerat, tyvärr så kom jag till skolan samtidigt som nästa mattelektion började så nu hade jag tre av fem lektioner kvar att komma med på. Ungefär vid den här tidpunkten började jag tänka tillbaks på min första dag i gymnasiet där jag lyckades komma försent till uppropet och var tvungen att smyga in bland alla nya ettor och samtidigt avbryta rektorn i hans välkomsttal. Men nu fanns ingen tid att bli nostalgisk, istället det var dags att slå på charmen och bege sig mot nästa lektion. Min taktik var att sätta mig utanför klassrummet och precis innan lektionen skulle börja så skulle ja snacka med läraren. När det var en minut kvar till lektionsstart satte jag min plan till verket. Jag stack in huvudet genom dörren, la till med mitt finaste tandkrämsreklam leende och ställde den oerhört charmiga frågan "är den här klassen full?". Sekunden senare insåg jag att jag just ställt världshistoriens mest korkade fråga, för inne i klassrummet låg nästan eleverna ovanpå varandra för att få plats. Så ja, den klassen var full, och nu hade jag bara två av fem lektioner kvar. Till nästa lektion så valde jag att ändra taktik. Nu kom jag istället tidigt till lektionssalen, gick in och satte mig och väntade på att läraren skulle dyka upp, och vilken succé det blev. När läraren kom dit så behövde jag inte ens prata med honom utan han frågade vilka som inte redan var med i klassen men som ville vara det. Så med en hederlig gammal handuppräckning så fixade jag en metteklass och inte bara 12 utan 13 credits, våren är räddad!

Så gick det alltså till när jag gjorde min allra första dag på college i USA. Lite nervöst men väldigt väldigt roligt och spännande.

Kommentarer
Postat av: mamma

Helt fantastiskt! Att du blir så lycklig över att få plugga matte :)

2011-02-16 @ 12:20:52
Postat av: Pc

Impad över din förmåga att reflektera och kunna byta strategi. Det är inte alla som kan. Det var någon som sa att ett tecken på idioti är att göra samma sak om och om igen OCH förvänta sig annat resultat vid varje tillfälle...

Snyggt jobbat!

2011-02-16 @ 19:14:19
Postat av: elin

Nja, pappa, jag haller inte med om att det ar idioti. Det ar ju sa Rocky ofta gor och han far minsan olika resultat, det galler att ha de dar valpogonen!

2011-02-16 @ 21:48:48
Postat av: Pc

Okej Elin så du menar att det var Hjalmars charmiga ögon och "vacker tass" som gjorde det? Ja kanske... kanske funkar det för valpar som Rocky och Hjalmar. Bra blev det iaf.

2011-02-17 @ 21:51:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0