#21

Från och med idag så borde siffran 21  pensioneras och aldrig mera användas. Hotell ska ändra numreringen på rummen till, 19, 20, 22, 23....samma sak med dagarna i månaderna. Basketspelet 21 (där två eller fler spelare spelar mot varandra. En kastar och om han sätter i korgen får han fortsätta, om han missar får motståndaren kasta därifrån han fångar bollen.) går inte längre ut på att komma till 21 utan till 22. Florence Griffith- joyners "oslagbara" världsrekord på 200m (löpning) för damer från OS i Seoul är inte längre 21,34 utan 22,34. Filmen "21" från 2008 med bl a Kevin Spacey i en utav rollerna får byta namn till "20". Julafton ska firas den 21a december och midsommar infaller härmed alltid den 21a juni. I kortspelet black jack ska man inte längre komma så nära 21 som möjligt utan 22, och man får inte Black Jack utan en Peter Forsberg. Mitt i det gula korset på Sveriges flagga borde siffran 21 synas och vår nationaldag borde härmed vara den 14/2, dagen då Sveriges största idrottsprofil la karriären på is. För det är han, Peter Forsberg, i alla fall för mig som har växt upp med honom. Första idrottslaget utanför Sverige som jag överhuvud taget visste om var Colorado Avalance. När vi spelade hockey på gatan så var man alltid Peter Forsberg, samma sak när vi började spela streethockey, alla ville ha nummer 21 på sin tröja.

Jag mins inte själv straffmålet från 1994 men jag har sett det säkert 1000 gånger om och varje gång är som första gången! Hur många vet egentligen om att det faktiskt var Tommy Salo med räddningen på Kanadas efterföljande straff som avgjorde själva matchen?
Tröja 21 borde pensioneras i NHL, precis som Wayne Gretzkys nummer 99, Kanske i Elitserien också. Kalla mig galen  men för mig så är Peter Forsberg Sveriges bästa Ishockeyspelare någonsin, kanske till och med Sveriges största idrottare någonsin. Större än Stenmark, Wiberg, Sundin, Waldner och Salming!

Kommentarer
Postat av: Pc

Hur mycket fyller du i maj... vi kan hoppa det va?

Pc

2011-02-15 @ 17:53:25
Postat av: Pc

Ja så skulle jag ju säga att jag gillar det du skriver.

Pc

2011-02-15 @ 17:54:26
Postat av: Anonym

Staende ovationer!!!! Sjukt bra inlagg, skicka in detta till en sportsida/tidning/kanal/radio. Riktigt bra!

2011-02-15 @ 19:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0