borta bra men hemma....

jodå, då var man hemma igen då. Vi landade ca 06:30 på morgonen den 27e. Efter 4 veckor utan att behöva bry sig så visste jag inte riktigit vilken dag i veckan det var, om jag inte mins fel så gissade jag på fredag. I vilket fall som helst så stod Pelle och Pernilla och väntade på oss på kastrup och mötte oss med kaffekoppar i händerna som tydligen var till dom själva, jaja vi hade ju fått äta underbar flygplanspmat så varför gnälla?
Nu antar jag att de flesta som läser detta redan har läst de mesta om våran resa på resedagboken så jag tänker inte skriva så detaljerat om den just här. Men jag kan ju göra någon slags sammanfattning iallfall.
Resan började den 1 december på tidiga morgonen. Då skjutsade pappa mig, Claes och Oskar till en tågstation utanför malmö som jag sedan länge glömt namnet på. Därifrån tog vi tåget in till kastrup där vi letade upp våran check-in disk. Här händer följade, damen bakom disken frågar efter våra pass, hon knappar in något på datorn och frågar om vi vill checka in vårt bagage hela vägen till bali. Ja tack svara vi sedan lämnar vi våra väskor till damen och så är allt klart. Helt utan några problem alls. Vi springer igenom säkerhetskontroller och passkontrollen och hittar våran gate hur lätt som helst, och vipps så sitter vi på flygplanet mot bangkok. Det känndes inte alls bra att allt gick så smidigt. Men så såg det ut hela resan. På varje flygplats hittar vi dit vi ska så lätt så varje gång man satte sig på planet förväntade man sig det värsta, att vi skulle störta. Men inte ens det gjorde vi.
Jaja vi kommer iallfall fram till bali där ber vi en taxichafför ta oss till kuta centrum, vilket han också gjorde, sedan åkte han därifrån och vi stod kvar. Så vi tittade oss omkring och såg på varandra, vi hade ingen aning om vart vi skulle! Oskar hade ett par polare som var på bali men dom fick vi ju naturligtvis inte tag på. Så vi bestämde oss för att gå  mot havet. Där märkte vi direkt att hotellen bara var dyra så vi skulle ta oss längre in mot land igen. Första bästa gränd tar vi och från den gränden gå vi in i en ännu mindre gränd och vad händer? Vi träffar på två av Oskars polare som säger att dom bor 50 m bort. Vi spanar in deras hotell och jag kan ju säga så här, vi bodde där hela tiden vi var i bali så då förstår ni att det var bra.
Som jag sa skulle jag inte skriva så detaljerat om resan, men det bröt jag väl mot redan när jag började skriva om hur vi hade det på kastrups flygplats. Så nu tänkte jag skriva ännu mindre detaljerat.
På bali gjorde jag följade.
  • Försökte lära mig surfa.
  • Överskattade mig själv och brände min rygg efter två dagar.
  • Snorklade med fiskar och sköldpaddor.
  • Upplevde världens längsta natt när vi sov 6 killar i ett rum med en knappt fungerade AC.
  • Blev puttad ut för ett bungyjump torn (Till folk säger jag att jag hoppade för egen maskin).
  • Besteg en 3 km hög vulkan mitt i natten.
  • Sov 2500 m över havet med en sten som huvudkudde endast klädd i shorts och en tröja.
  • Shoppade loss bland nästa års kollektion av surf och skatekläder.
  • Betalade ca 100 000 för en 350 g steak med ost, champinjoner och bacon på, med potatismos och pepparsås till, inkl en cola och en vatten (100 000 i bali är typ 75 kr i sverige).
  • fick tillslut en behaglig färg av brunt.

Ja det var bali det, Om vi fortsätter med Thailand.
Vi åkte direkt från bangkok till Patong där vi spenderade två natter innan vi åkte vidare till Phi phi Island.
På Phi phi finns ungefär tre saker att göra sola, Bada i poolen och att festa. Det första kan vi stryka direkt eftersom vädret i Tahiland var uselt jämför med bali. Det var molningt nästan hela tiden. Men de andra två sakerna gjorde vi, plus en hel del annat också.
  • Vi upptäckte ett helt nytt sätt att dansa. Det kallas "spring runt runt runt" och går ut på att man springer runt runt runt på dansgolvet.
  • Vi kollade på 2006 års version av Kalle anka på julafton.
  • Vi åt världens godaste julbord i 35 gradig värme.
  • Vi spelade julklappsleken med 14 andra falkenbergare.
  • Vi bestämde varje dag att nästa skulle vi gå till utsiktsplatsen där man såg över hela ön, vi gick aldrig dit.
  • Vi badade i havet.
Sådär det var väl våran resa i korthet. Jag tog ju en del bilder också som jag gladeligen delar med mig av så håll till godo.



















Finns en hel del fler bilder men det får bli en annan dag.

Ciao!

Kommentarer
Postat av: mamma

Jag ser fram emot att få träffa dej och höra mer detaljerat vad ni haft för er, och hur det egentligen gick till när du hoppade bungy. Fina bilder. Vi ses kanske till helgen./mamma

2009-12-29 @ 09:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0