San Francisco #2

Som lovat så ska jag berätta om San Francisco men först måste jag bara lägga till en bild som inte kom med i förra inlägget. En liten bild som kanske inte ser allt för mycket ut för världen, men det kan faktiskt vara den allra viktigaste bilden jag tog på hela resan.



Som sagt, inte så intressant kanske, men här kommer den viktiga delen. Här bland alla bilar, vägar, filer, billboards och höghus, där körde jag bil! Old school navigation var det också, ingen GPS utan bara en vanlig klassisk karta. Oerhört viktigt att alla får se detta och vet om det. Göteborg city kan slänga sig i väggen. Detta var också första gången jag körde bil i USA. Såja, till själv resan.

Onsdag: Sex timmar tog det med bil från Torrance till Redwood som ligger ett par km söder om SF. För min del flög större delen av resan förbi eftersom jag sov nästan hela vägen. Väl framme i Redwood så hittade vi ett motel och gick och la oss nästan direkt. Men först blev det en kopp kaffe för dom vuxna grabbarna och varm choklad och en munk för min del.

Torsdag: Vi bestämde oss för att gå upp klockan 08:00 så vi kunde käka frukost och sedan åka till SF och vara där ganska tidigt. Sagt och gjort, klockan 09:00 vaknade vi och en timme senare satte vi oss i bilen och ytterligare två timmar senare var vi i SF. Efter en uppvisning i hur man gör fil-trafik och med hjälp av min kartläsare Magnus så parkerade jag bilen i downtown SF. Första uppgiften var att gå till Union Square för att därefter planera dagen. Det tar oss ungefär 20 minuter att hitta dit och när vi väl kommit fram tar det typ 1 minut för oss att inse att vi har parkerat bilen ett kvarter bort, vi lyckades alltså gå i en cirkel runt union square. Men det var trevligt, vi fick se finanskvarteren. SF är ganska likt New York faktiskt, fast väldigt mycket mindre dock. Där ligger affärer överallt, allt ifrån dyra märkeskläder till små souvenir shoppar. Fina restauranger som ligger vägg i vägg med ett Mc Donalds.
Efter att ha gått en stund inne i stan bestämde vi oss för att ta oss ner till "fishermans warf". Det är ett område i hamnen dit alla fiskare kommer tidigt på morgonen och lämnar fångsten till restaurangerna. Det ska tydligen vara ett spektakel att beskåda men eftersom vi hade viktigare saker för oss tidigt på morgonen, sova till exempel, så missade vi detta. Där finns också en del affärer och trevliga små uteserveringar. Båtarna till Alcatraz går härifrån också. Hur skulle vi ta oss dit? Med dom berömda spårvagnarna såklart tyckte jag. Mina med resenärer däremot var inte lika intresserade. Det kostade två dollar mer och man fick köa i ungefär en kvart. Men efter en hel del övertalning och en och annan muta så fick jag över dom på min sida. På vägen till hamnen hoppade vi av lägligt nog för att se världens kurvigaste gata. Nej ni behöver inte gnugga era ögon ni läste rätt, jag har sett världens kurvigaste gata. Efter denna otroliga syn (lägger in ett lite *ironi* för säkerhets skull) så gick vi ner till hamnen och pir 39.
Det är vad det låter som, en pir. Fast när man går på den ser det inte ut som en pir eftersom där ligger en massa små caféer, glassbarer, en karusell hade dom till och med, och en biograf såklart (vad är en pir utan en biograf?), där fanns till och med en eller två juvelerare. Ett riktigt turist hak med andra ord. Jag älskade det, dom andra två däremot tyckte inte att vi var turister. Så efter att ha gått ett varv på piren och ätit nutella/banan crèpes så gick vi in till stan igen.
Klockan hade börjat ticka mot kvällsmat men vi hade ju ingenstans att sova än så det blev vår första prioritet. In på starbucks, fram med Magnus iPhone och tio minuter senare traskade vi in på ett hostel ett kvarter bort. Ett rum med tre sängar  kostade $20 per person och då ingick frukost (penutbutter och sylt mackor). Givet tyckte vi så efter allt pappersarbete var över gick vi ut på gatan igen och hittade ett ställe att äta på. 
Det var torsdagen det, mer än så blir det inte idag.

Kommentarer
Postat av: Pc

Väntar med spänning på fortsättningen, nervös behöver jag ju inte vara eftersom du redan "kommit hem", men imponerad är jag av din framfart och ditt lokalsinne;) Dessutom skriver du bra.

2011-04-21 @ 19:41:24
Postat av: mamma

Du imponerar verkligen, Hjalmar. Jag laser med stort intresse din reseskildring. Och jag hoppas att du inte utelamnar for mycket, fast jag anar ....

Ser fram emot nasta avsnitt i foljetangen San Fransisco.

2011-04-22 @ 11:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0